Ensimmäinen matka (tammikuu 1998)
Ensimmäinen matkani La Palmalle oli 17.-22.1. Varasin Tuorlan
observatorion yhteistyömatkatoimistosta reittilennot matkaa varten.
Reitti vain oli hivenen raskas: Turku-Helsinki-Amsterdam-Madrid-Teneriffa-
La Palma mennessä ja takaisin tullessa La Palma-Teneriffa-Barcelona-
Bryssel-Helsinki-Turku. Matkan kuudesta päivästä
ensimmäinen meni perille lennellessä, seuraavat kaksi Santa Cruz de
la Palmassa kaupunkiin tutustuessa, minkä jälkeen oli siirtyminen
Observatorio del Roque de los Muchachosiin. 'Vuorella' meni kaksi
päivää, mitä seurasi yksi yö Santa Cruzissa ja lennot
takaisin Suomeen. Yöpymiset varasin lähettämällä
sähköpostia NOTin hallinnosta vastaavalle Paco
Armasille La Palmalle. Hän varasi sekä yöpymiset
observatorion Residenciassa että Santa Cruzissa Aparthotel
Castilletessa. Hän myös varasi minulle auton kolmeksi
päiväksi vuokralle. Observatorion sopimusten ansiosta niin
hotelliyöpymisiin kuin auton vuokraankin tulivat huomattavat
alennukset.
Ennen matkaa piti minun vielä ottaa yhteyttä IACn (Instituto
de Astrofísica de Canarias) taloustoimistoon saadakseni EU-rahoituksen
lennoilleni ja yöpymisilleni Residenciassa sekä
lähettää NOTin henkilökunnalle täyttämäni
WWW-kaavake tarvitsemistani havaintolaitteista.
Lauantaina 17.1. heräsin aikaisin ehtiäkseni hieman ennen
seitsemää lähtevään koneeseen. Ehdin jo iloita
matkani helpottumisesta häivähdyksellä Finnairin ja
Iberian yhteistyön mahdollistaessa lentojen varaamisen kerralla
koko matkalle. Vaan eipä nuolaista ennen kuin tipahtaa--vastaanotto Turun
lentokentän lähtöselvityksessä muistutti minulle
todellisen ja fantasiamaailman eron: "Ei me voida varata sulle matkaa kuin
Amsterdamiin, sen jälkeen on eri lentoyhtiö." Niinpä tietysti,
eihän lentoyhtiöiden yhteistyöllä mitään todella
hyödyllistä saavuteta. Turku-Helsinki kone oli lähes
täynnä ja laskukin oli kuin perunapeltoon
tömähtäminen.
Helsingissä ei onneksi tarvinnut kauaa odotella. Jatkoin Amsterdamiin
tällä kertaa lähes tyhjässä koneessa. Lentokin oli
mukava ja lasku erinomainen--mielialani parani jo huomattavasti. Amsterdamissa
odotusaikaa kertyi kolmisen tuntia, mutten pannut pahakseni, koska en ollut
siellä ennen ollut. Tutustuin kenttään ja sen palveluihin ja
kirjoittelin tätä kaikkea muistiin. Lähtöselvitin itseni
Teneriffalle: "I am sorry, sir. Your connecting flight from Tenerife to La
Palma is with Binter Canarias and we can not book you in with them from here."
Olkoon, kauniin hymyn säestämänä tuonkin viestin otin
vastaan melkein hyvänä uutisena--olisikohan Finnairin
kenttähenkilökunnalla jotain oppimista Iberian kollegoiltaan.
Lennolla Iberian palvelu ei sitten paljoa Finnairista eronnut. Samat
väsyneet ja välinpitämättömät kasvot suorittivat
lennon pakolliset syöttämiset ja turvaohjeiden esittelyt kuin
kotimaisen yhtiönkin lennoilla. Ruokakin kuului siihen laatuluokkaan,
josta lentokoneruoka on vitseihin itsensä ängennyt. Onneksi kone oli
vain puolillaan ja lentäjä pätevä.
Madridissa odotti todella suuri lentoasema, jossa opasteet ja monitorit
odottivat lähtöhallissa--eivät suinkaan siellä, missä
purkaannuimme Amsterdamin koneesta. Löydettyäni
lähtöporttini totesin siihen merkityn kolme eri lennon numeroa ja
vastaavan määrän porukkaa odottamassa koneen
lähtöä. Lähes tunnin odotuksen jälkeen nousimme
koneeseen, joka tuli nähdäkseni aivan täyteen. Lento ei
ainakaan parantanut mielikuvaani Iberiasta.
Teneriffalle saavuimme vartin etuajassa. Kuuluisalla lomasaarella oli
pilvistä ja viileää. Teneriffan pohjoinen
(Espanjansisäisten lentojen) lentokenttä on pieni ja yksinkertainen
eikä minullakaan mennyt kauaa lähtöselvittäessäni
itseni Binter Canarias'in lennolle La Palmalle. Binter Canarias nousi
kertaheitolla lentoyhtiöiden paremmuusluokituksessani kolmannelle sijalle
British Airways'in ja Air France'n perään. Pikkuyhtiön koneet
olivat siistejä ja mukavia ja henkilökunta hyvin valittu. Lentoemot
olivat näyttäviä, kohteliaita, iloisia ja
ystävällisiä. Puolen tunnin lennon aikana he tarjoilivat
noustessa ja laskiessa makeisen korvien normaalipaineistamiseen,
suklaapatukoita puolimatkassa, vettä janoisille, ja
hyöräilivät koneessa kysymässä matkustajien toiveita
ja jakamassa hyväntuulisuutta niin, että siellä kuvitteli
matkustavansa yksin ensimmäisessä luokassa.
La Palmalle pääsin puoli yhdeksältä, jolloin oli jo
pimeä yö. Ajelinpa sitten taksilla Santa Cruz de la Palmaan ja
hotellille (40 mk / 6 km). Varaukseni oli asianmukaisesti tehty, joten
pääsin pikaisesti peseytymään ja pehkuihin.
Sunnuntaina (18.1.) tutustuin kaupunkiin, joka osoittautui pienehköksi ja
ainakin sunnuntaina hiljaiseksi (sana autio käväisi
välillä mielessä). Söin Restaurant Canarias
-ravintolassa paikallisen salaatin, turskaa whiskyssä ja puoli pulloa
punaviiniä; kaikki tämä hintaan 70 mk. Illalla kävin
tutkailemassa säätä (joka oli koko päivän ollut
pilvinen). Astuin ulos hotellista, mutta katuvalot olivat liian kirkkaat,
jotta olisin nähnyt mitään taivaalla. Olin juuri
ylittämäisilläni kadun, kun katulamppu sammui yltäni.
Näin edelleen pilvisen taivaan ja lähdin takaisin sisään.
Astuessani katulampun alta pois se syttyi jälleen päälle:
ensimmäinen näkemäni huomaavainen katulamppu.
Maanantaiaamuna (19.1.) heräsin aikaisin ehtiäkseni valmistautumaan
matkalle observatoriolle. Mennessäni aamiaiselle huomasin hotellin
baarissa laivaston upseerin valkoisissaan. Aamiaisen jälkeen
käväisin ulkona vilkaisemassa säätä ja nä
merellä ankkurissa upean nelimastoisen purjelaivan. Ilma oli pilvinen,
mutta suhteellisen kirkas--Teneriffa ja La Gomera
näkyivät melko hyvinä siluetteina taivaanrannassa. Maksoin
huoneeni, kävin vaihtamassa markkoja pesetoiksi ja pian hotelliin
palattuani tulikin herra Armas opastamaan minua observatoriolle, kuten olimme
ennen matkaani sähköpostitse sopineet. Ajoimme loputtomalta
tuntuneen serpentiinitien ylös vuorelle yhden pilvikerroksen läpi
toisen jäädessä vielä yläpuolellemme. Voin tuon
ajomatkan jälkeen hyvällä omallatunnolla sanoa, että Seat
Marbella ei ole auto minulle.
Residenciassa sain huoneeni avaimen ja lyhyen esittelyn tiloista ja
toiminnoista siellä. Ruokailusysteemi on mielenkiintoinen: hyvissä
ajoin ennen ruokailuja (aamiainen, lounas, päivällinen ja
välipalapaketti tähtitorneille mukaan otettavaksi) pitää
ruokailuihin ilmoittautua listaan, johon on merkitty päivän
ruokailut ja kaikki observatoriolla olijat. Ruokailuun mentäessä
täytyy vielä täyttää pieneen lipukkeeseen nimi ja
päiväys ja pudottaa se koteloon ruokatiskillä.
Välipalapaketteja on kahta eri kokoa. Niille on oma listansa, johon
pitää rastittaa haluamansa tuotteet. Kullakin tuotteella on oma
'hintansa'. Pieneen pakettiin voi rastittaa noin 500 pesetan edestä
tuotteita ja suureen noin 1500 pesetan edestä. Tietenkin ruoat ja
välipalat pitää maksaa, joten ei ole aivan
yhdentekevää, minne ja kuinka paljon rasteja laittaa.
Koska havaintoyöni oli vasta seuraavana päivänä, oli
tämä ilta vapaa. Kirjoittelin muutaman postikortin, kävin
syömässä ja seurasin säätilan kehittymistä
WWW:ssä olevien sääsatelliittikuvien avulla. Erityisen
hyödyllisiä ovat näistä kuvista kootut animaatiot, joista
näkee pilvien liikkeet ja pystyy hieman arvioimaan pilvisyystilanteen
kehittymistä jatkossakin.
NOT ympäristöineen. Teleskooppi on tietenkin hopeanhohtoisessa
tähtitornissa; viereisessä rakennuksessa ovat havaitsijoiden ja
henkilökunnan oleskelutilat sekä muutama työhuone. Ilma on
hieman samea toisella matkallani Saharasta puhaltaneen hiekkapitoisen tuulen
vuoksi--sama ilmiö näkyy muissakin kuvissa näillä sivuilla.
Hyvin nukutusta yöstä heräsin tiistaiaamuun (20.1.) ja
aamutoimien jälkeen ajoin NOT:lle, jossa minun piti edellisen
päivän sähköpostailussa sovittuna tavata support
astronomerini Colin Aspin. NOTilla tapasinkin
ohjelmainsinööri Ingvar Svärdhin, joka kertoi
Colinin ilmoittaneen tulevansa myöhässä auto-ongelmien takia.
Ingvar esitteli tilat ja teleskoopin minulle ennen kuin palasin takaisin
Residenciaan. Elin loppupäivän jännityksessä, sillä
taivas oli ja pysyi itsepintaisesti pilvessä. Tarkastelin tilannetta
myös WWW:n satelliittikuvista ja -animaatioista--eikä
hyvältä näyttänyt, sillä etelästä
työntyi koko ajan uutta pilveä saarten ylle. Pidin myös
Tuorlalaiset jännityksessä ilmoittamalla tilanteesta
heille sähköpostitse--pariinkin otteeseen päivän aikana.
NOTin tähtitorni. Tehtäessä havaintoja teleskoopilla
täytyy teleskooppia kiertää tähtitaivaan kierron mukana,
jotta havaittava kohde pysyy näkökentässä. NOTilla
tämä on toteutettu siten, että koko rakennusta
kierretään ja lisäksi teleskooppi tornin sisällä on
liikuteltavissa, jos vaikka torni pysähtyisi. Odottamattomia
pysähdyksiä sattuu silloin tällöin
tietämättömien ihmisten tai elänten laukaistessa torniin
johtavien rappusten alapäässä olevan hälytyslaitteen.
Laitetta tarvitaan, koska muutoin rakennus saattaisi murskata alleen
onnettoman portaisiin juuttujan (painoa kun on takana 43 tonnia). Tornin
vieressä oleva häkkyrä on laite, jolla teleskoopin 2.56 metrin
peili (painoa silläkin lähes kaksi tuhatta kiloa) nostetaan
paikaltaan sitä aluminisoitavaksi vietäessä.
Illan koittaessa menin uudelleen NOTille ja tapasin vihdoin Colinin, joka
kertoi huonon sään estäneen havainnot jo useana yönä.
Menimme havaintohuoneeseen ja valmistauduimme rauhallisesti havaintoja varten
siltä varalta, että taivas sittenkin selkenisi. Auringon laskettua
aukeni yllemme pilviin yllättävä aukko ja pääsimme
tekemään havaintoja. Läpi yön seurasimme pilvien
liikkeitä jatkuvasti satelliittikuvien avulla ja ihmeeksemme pilvet
kiersivät La Palman hienoisen matkan päästä ennen kuin
vasta lähes auringonnousun aikaan ne vyöryivät yllemme.
Käydessämme välillä ulkona seuraamassa tilannetta
peräti näimme pilvet joka suunnassa ympärillämme
taivaanrannassa. Saimme siis lähes kaikki havaintoni
tehtyä--mukaanlukien omat kefeidihavaintoni--eikä minun tarvinnut
palata Tuorlaan tyhjin käsin. Yön havainnoista kvasaarin OJ287
spektrimittaukset tuottivat eniten päänvaivaa, kun kaikki ei
ollutkaan niin yksinkertaista kuin olimme kuvitelleet. Ilman Colinin apua en
olisi tuosta ensimmäisestä NOT-havaintoyöstäni selvinnyt
lainkaan. Alkuyöksi saimme vieraaksemme seuraavan yön havaitsijan,
joka tuli etukäteen tutustumaan tähtitorniin ja havaintorutiiniin.
Niin minunkin oli tarkoitus tehdä, mutta kun edellisenä
yönä ei havaintoja tehty lainkaan taivaan pysyessä
pilvessä. Osan yöstä havaintohuoneessa oli lähes tungos
Ingvarin ja elektroniikkainsinööri Graham Coxin
vielä puuhasteltua omia töitään ja valvottua laitteiden
toimintaa hetken aikaa.
Teneriffan Pico de Teide auringonlaskun aikaan NOTin ovelta kuvattuna.
Teneriffa on noin sadan kilometrin etäisyydellä La Palmasta,
mistä syystä Teideä on usein vaikea nähdä huonon
sään vallitessa, etenkään rannalta. Teiden korkeus on
3718 metriä.
(Keskiviikko 21.1.) Sammutettuani laitteet ja suljettuani luukut palasin
Residenciaan, jossa pääsin tutimaan hieman ennen kymmentä.
Nukuin huonohkosti kolmisen tuntia, nousin ja ajoin ylös NOTille
noutamaan CD-levyä, jolle Colin oli siirtänyt kaikki tekemäni
havainnot. Ajoin takaisin Residenciaan, jossa allekirjoitin IAC:n
maksettavaksi ruokailu- ja majoituskuluni. Ajoin alas vuorelta Santa Cruz de
la Palmaan ja majoituin jälleen Aparthotel Castilleteen.
Viehättävä receptionistitar muisti minut ja ojensi minulle
huoneeni avaimen jo ennen kuin ehdin sitä häneltä
pyytää. Menin aikaisin nukkumaan pakattuani kaikki valmiiksi
seuraavaa aamua varten.
NOTin vieressä on muutama englantilaisten teleskooppi, joista
ylväimpänä vasemmanpuolisin 4.2 metrinen William Herschel
Telescope (WHT). Muut teleskoopit ovat Isaac Newton Telescope (2.5 m) ja
Jacobus Kapteyn Telescope (1 m).
Poliittinen kannanotto: Iso-Britannian valtaapitävä Labour
(!) puolue otti ensitöikseen valtaan päästyään
tehtäväkseen romuttaa maansa maine maailman johtavana
tähtitieteen tekijänä. He päättivät lakkauttaa
kuningas Kaarle II:n vuonna 1675 perustaman ja siten maailman
vanhimman tähtitieteen laitoksen Royal Greenwich Observatoryn.
Maailman maineikkaimmat tähtitieteilijät ovat siellä
töitä tehneet ja vuonna 1884 Washingtonin konferenssi sijoitti
maantieteellisen pituuspiirin nolla (0) astetta kulkemaan RGOn
tähtitornin kautta. Lakkauttamispäätöksen myötä
La Palmalla sijaitsevista teleskoopeista yksi tai useampia myydään
tai jätetään hoitamattomiksi.
Torstaina (22.1.) heräsin levottoman yöunen jälkeen varhain,
kävin aamiaisella ja yritin maksaa VISAlla huoneeni. VISA-laite ilmoitti
linjan [Suomeen] olevan varatun--samoin tyhjennettyäni huoneeni, joten
minun piti maksaa käteisellä, kiire kun oli. Pesetoita jäi
lompakkoon peräti muutaman markan edestä. Ajoin kiireesti
lentokentälle; tietä, jota en tuntenut ja ajan kuluessa uhkaavasti.
Löysin kuitenkin lentokentän, jätin auton parkkipaikalle
avaimet peräluukussa, kuten neuvottu oli, mutta tankkaamatta, niin kuin
olisi pitänyt. Lähtöselvitykseen pääsin puoli tuntia
ennen koneen lähtöä. Lähtöselvitystiskejä oli
kaksi auki, mutta päästyäni jonoon, joka muuten oli pitkä
kuin nälkävuosi, toinen tiski sai asiakkaakseen jonkun
ongelmatapauksen, jota ei saanut lähtöselvitettyä ja
niinpä hetken kuluttua molempien tiskien hoitajat yrittivät
tätä selvittää. Lopulta toisen tiskin hoitaja lähti
jonnekin asiakkaansa kanssa ja omamme alkoi edetä. Jäihän
siinä sitten aikaa lähtöhallissa odotteluun, mutta ainakin
päivä alkoi tavalla, jolla se jatkuisikin.
Lento Teneriffalle sujui hyvin Binter Canariasin vain vahvistaessa asemiaan
lentoyhtiökilpailussa. Aikaa ennen Barcelonan koneen
lähtöä oli ylenpalttisesti, joten tietenkin
lähtöselvityskin sujui ongelmitta. Tylsistyttyäni kuoliaaksi
lento lopulta lähti. Lennolla katselin ikkunasta ensin Afrikan vuoristoa
ja sitten ihailin Gibraltaria, joka näkyi todella upeana auringon
paistaessa siihen parhaasta mahdollisesta kulmasta katselusuuntaamme
ajatellen. Välimeren yllä näkyi idässä
häivähdyksenomaisesti Mallorca. Barcelonaan laskeutuessamme
katselin kauhuissani kaupunkia peittävää rusehtavankeltaista
saastesumua.
Barcelonan lentokentällä ei ollut kunnollisia opastetauluja, joten
ravasin (kiirekin alkoi jo olla) infopisteeseen muutaman sadan metrin
päässä portista, josta olin ulos tullut. Kone Brysseliin
lähtisi hallista M1, joka tietenkin oli vastakkaisessa suunnassa, joten
palasin ulostuloporttini ohi ja kieli vyön alla aseman toiseen
päähän. Siellä oli ilmoitustaulukin, jossa luki lentoni
kohdalla lähtöaikana "ESTIMAT 16:40". Tätähän
tietenkin sopi odottaa, sillä, jos kone todella lähtisi 16:40
eikä 16:15 niin kuin piti, en ehtisi vaihtaa konetta Brysselissä--
etenkin kun siellä piti vielä lähtöselvittääkin
itseni. Painuin siis heti hallin infopisteeseen, jossa info-neito vakuutti,
että kyllä lento lähtee ajallaan. Inttäessäni
syytä ilmoitustaulun lähtöaika-arvioon, hän varmisti
asiaa työtoveriltaan, joka huuteli koneen lähtevän ajallaan ja
ilmoitustaulun tiedon olevan virheellisen ja heidän ilmoittavan sitä
ylläpitäville, että korjaisivat tiedon. Paikalle eksyi jo
mieskin, joka esiintymisellään ei jättänyt
epäselväksi sitä, että oli tiedotuksesta vastaava johtaja.
Hä kysyi tietokoneen ääressä istuvalta naiselta, mitä
siellä asiasta sanottiin ja tiedotti sitten minulle, että kone
lähtee ajallaan, mutta ei portilta 12 [niin kuin piti] vaan portilta 17.
Kello 16 salissa sitten tiedotettiin, että Brysselin kone lähtee
portilta 17 [sentään], mutta kello 16:35 [eli 20 minuuttia
myöhässä!!!]. Tiedotus tuli tietenkin espanjaksi ja onneksi
myös ranskaksi, jota osaan riittävästi, vaan ei englanniksi.
Portilla 17 luki "Mallorca", mutta sinne mennessäni kuulin Iberiattaren
kertovan jollekin epätietoiselle [espanjaksi], että tämä
on kyllä Brysselin portti, hetken aikaa, kunnes palataan normaalitilaan.
Meidät ohjattiin bussiin, jossa istuessani näin lukuisten ihmisten
tulevan kohti porttia 17, vilkaisevan siinä lukevaa Mallorcaa ja
perääntyvän poispäin neuvottelemaan tilanteestaan. En
koskaan saanut selville pääsivätkö kaikki lopulta
koneeseen.
Odottelin mielenkiinnolla milloin laskeutuisimme Brysseliin, sillä vaikka
kone olisi lähtenytkin oikeaan aikaan kello 16:15, olisi minulla ollut
vain 50 minuuttia vaihtaa Helsingin koneeseen. Lähtö viivästyi
20 minuuttia ja laskeutuessamme Brysseliin koneen tyhjentäminen kesti 10
minuuttia. Minulla oli 20 minuuttia aikaa löytää Finnairin
lähtöselvitys, portti ja nousta koneeseen--vieraalla
[suunnattoman suurella] lentokentällä. Onneksi koneesta noustuani
näin heti infotiskin, josta kysyin Finnairin portteja. Olivat
B-terminaalissa, me tietenkin C-terminaalissa. Seurasin opastekylttejä
puolijuoksua C:stä B:hen--matkaa kertyi paljon ja matkalla oli vielä
iso remontti, joka piti kiertää. Toinen onnenpotku tuli vastaan
B-terminaalissa, jonne saavuttuani heti ensimmäisenä oli Finnairin
portti ja siinä samassa lähtöselvitystiski. Pääsin
koneeseen viimeisenä ja paikkanikin oli koneen ainoa, jonka vieressä
oli tyhjä istuin. Lento sujui hyvin ja perillä olimme etuajassa
kello 22:50, mikä tietenkin harmitti, sillä Turun koneen
lähtöön oli vielä aikaa yli puolitoista tuntia.
Ajan kuluttua tappavan hitaasti Helsinki-Vantaan yöllä täysin
kuolleella lentoasemalla tuli ilmoitus lähtömme
viivästymisestä 'jatkoyhteyden' vuoksi. Eli joku onneton oli tulossa
jostakin jumalten selkien takaa myöhässä saapuvalla lennolla ja
meidän piti odottaa 1:10:een ennen kuin lopulta pääsimme
matkaan. Kone oli pieni SAAB ja tuuli viskoi sitä kuin korkkia
aallokossa. Erityisesti Turussa tuuli niin paljon, että kone heittelehti
sivusuunnassa useita koneenmittoja. Heittelehtiminen loppui vasta muutaman
metrin korkeudessa, jolloin olin jo varma, että meitä
keräiltäisiin hetken kuluttua pitkin lentokenttää.
Edellisen päivän kirouskin oli haihtunut, sillä matka
lentokentältä kotiin sujui helpommin kuin olin kuvitellut. Tuorlan
observatorion dosentti Jia-Quing Zheng oli lentoasemalla
odottamassa professoriamme Mauri Valtosta palaavaksi Trinidadista, mutta
tämä ei tullutkaan, joten Zheng tarjosi minulle kyydin kotiin.
Takaisin La Palma-sivujeni pääsivulle.
Takaisin kotisivulle