Toinen matka (helmikuu 1998)
Tämän matkani sain jäjestettyä Hassen kautta.
Olisihan paljon mukavampi lentää suoraan Suomesta (vaikkakin
Helsingistä) La Palmalle kuin pomppia pitkin Euroopan lentokenttiä.
Seuraavassa tarina siitä kuinka väärässä ihminen
saattaa olla ennakkokäsityksensä suhteen. Osasyy Hassen valintaan
oli huomattavasti halvempi hinta; reittilento erillisine majoituksineen olisi
tullut maksamaan pari tonnia enemmän. Enhän minä itse
tietenkään mitään joutunut maksamaan, mutta halusin
säästää yhteiskunnan (Suomen ja EU:n) rahoja.
Torstaina 26.2.1998 lähdin hivenen väsyneenä Turun
linja-autoasemalle. Väsymykseni johtui univelasta, jota oli kertynyt
edellisen viikon aikana matkavalmistelujen ja muiden kiireiden vuoksi
erinäisiä tunteja... yössä. Porista tullut Hassen oma
bussi lähti yöllä kello 02:20. Ajon aikana sain torkuttua vain
hieman ja lentoasemalla moiseen ei tietenkään ollut mahdollisuutta.
Ja jonkin käsittämättömän säännön
perusteella meidän piti tulla sinne puolitoista tuntia ennen koneen
lähtöä.
Päästyämme koneeseen (operaatio oli tavanomainen: ensin
kuulutus, jossa pyydettiin penkkirivejä 26-35 (tms.) koneeseen, ja sitten
kauhea sähläys portilla, kun joka toiselle piti sanoa erikseen,
että "vain penkkirivit 26-35, olkaa hyvä ja odottakaa vuoroanne"),
joka tuli aivan täyteen. Tavanomaisen :-( lennon jälkeen saavuimme
La Palman luokse vartin myöhässä, laskimme laskutelineet,
lähestyimme lentokenttää ... ja nousimme ylös, nostimme
laskutelineet ja kiersimme Santa Cruz de la Palman sivuitse takaisin merelle.
Kapteeni kuulutti tuulen olevan niin kovan, että hän ei saanut
laskeutumislupaa. Lentäisimme lennon seuraavaan etappiin Fuerteventuraan,
jossa odottaisimme lentoa La Palmaan. Näin tapahtui, nousimme koneesta
odottamaan transithalliin, jossa meille kuulutettiin suomeksi, että
nousisimme tunnin kuluessa koneeseen, joka veisi meidät La Palmaan. Olin
sopinut Paco Armasin kanssa vuokra-auton toimittamisesta hotellilleni kello
14, joten soitin NOTin toimistolle La Palmalla ja selitin tilanteeni ja pyysin
siirtämään sovittua aikaa myöhemmäksi. Onneksi
minulla oli tammikuulta espanjalaisia kolikoita tallella, sillä
puhelinkoje ei saanut yhteyttä Suomen Luottokuntaan VISA-korttia sille
tarjotessani. Kaksi tuntia odotettuamme ilmestyi hallin ainoalle monitorille
tieto koneeseennousustamme (ilman kuulutusta tietenkin) ja portille ilmestyi
pari virkailijaa ja ihmiset alkoivat virrata sisään. Kone oli
lähdössä Helsinkiin, mutta päättelin sen
lentävän La Palman kautta. Varmistaessani koneessa asian
lentoemännältä kuulin asian näin todellakin olevan.
Pääsimme perille La Palmaan kello 14:30 eli 4 tuntia 15 min
aikataulusta myöhässä.
Hotellille pääsin kolmelta ja selvitin receptionissa oppaan avulla,
että olisin seuraavat kaksi yötä observatoriolla ja palaisin
vasta lauantaina hotellille. Receptionissa oli minulle autovuokraamosta
viesti, jossa kerrottiin minulle tuotavan auton kello 15:45. Ehdin juuri
purkaa osan tavaroistani huoneeseen ja valita observatoriolle mukaan
lähtevän osan, kun minulle soitettiin ja kerrottiin auton saapuneen.
Autovuokraamon skotlantilainen omistaja(?)/johtaja, jonka olin jo
tammikuussa tavannut, toi jälleen autoni ja kertoi NOTin ilmoittaneen
hänelle, että tarvitsinkin paremman auton ja esitteli uudehkon Seat
Malagan. Ihmettelin hetken, mutta hyväksyin tarjotun auton kolmeksi
päiväksi (kaksi päivää havaintomatkaan ja kolmas
saaren kiertelyyn). Kolmatta päivää ei tietenkään
sopinut laskuttaa yliopistolta, joten jouduin maksamaan paremmasta autosta
odottamaani suuremman siivun omasta kukkarostani. Autolla ajettuani en
enää hetkeäkään harmitellut lisäkuluja--se oli
mukava ja tehokas menopeli, jolla oli ilo huristella ympäri saarta.
Käväisin supermarketissa ostoksilla ja lähdin vuorelle. Saavuin
perille tunnin kuluttua, mikä ei olisi onnistunut mitenkään
tammikuussa ajamallani Seat Marbellalla. Asettauduin taloksi Residenciaan,
ruokailin, törmäsin kollegaani Jari Kotilaiseen,
pelasimme erän biljardia ja lähdimme NOTille. Jari oli tuolloin
vierailevana tutkijana Italialaisessa observatoriossa ja oli sieltä
tullut NOTille havaintoja tekemään. Hänellä oli
viimeisenä havaintoyönään minun havaintojani
edeltävä yö ja menin katsastamaan paikkoja josko jotain
keksisin jo seuraavan yön varalle. Vaan kun alkoi jo väsymys painaa,
menin pian takaisin Residenciaan nukkumaan--eikä Jarikaan saanut
viimeiseltä yöltään havaintoja, kun ilma oli liian
tomuinen ja tuulinen.
NOTin vieressä on La Palman korkein vuorenhuippu (2426 metriä
merenpinnasta), Roque de los Muchachos. Roque on osa Caldera de Taburientea
(ks. seuraava kuvateksti) kiertävää reunavuoristoa.
Aamutoimien jälkeen perjantaina 27.2. menin Residencian
vastaanottotiskille ostamaan La Palman karttaa ja postimerkkejä.
Vastaanotossa ollut nuori mieshenkilö innostui esittelemään
kotisaarensa nähtävyyksiä ja ajoreittejä pitkäksi
aikaa, jonka keskeytti vain erään saksalaisen
lomakylänomistajan käynti. Hän oli tullut tuomaan
esitteitä vuokraamistaan asunnoista--ihan siedettävän
näköisiä kylläkin--ja houkutteli minuakin joskus tulemaan
saarelle lomailemaan. Hauskinta kaikesta oli. että hän tuntui
vakuuttuneelta siitä, että olisin englantilainen--no, mikäs
siinä.
Yritettyäni torkahtaa hetkeksi menin illalla päivälliselle.
Pöytääni ilmestyivät myös tämänkertainen
support astronomerini, Hugo Schwartz, ja Ingvar. Hugo toi
muassaan huonoja uutisia--tärkein havaintolaitteeni, TurPol, ei
toiminut ollenkaan. Syötyämme menimme NOTille ja Hugo sai
puhelimitse sähköteknikko Carlos Pereziltä
ohjeita, joiden avulla TurPol saatiin taas toimintaan. NOTille ajaessani
näin Caldera de Taburienten rinteellä ihmisjoukon ja tien varressa
observatorion ambulanssin. Joukon keskellä joku antoi maassa makaavalle
miehelle sydänhierontaa. NOTilla Hugo valitteli turisteja, jotka
vähän väliä tulivat vuorelle pudotakseen varomattomina
jyrkänteiltä--tämä ei siis ollut likikään
ensimmäinen kerta.
La Palman keskellä sijaitseva, maailman suurimpiin kuuluva
tulivuorikraateri, Caldera de Taburiente. Kraaterin halkaisija on kymmenisen
kilometriä ja syvyyttä sen keskellä on pari kilometriä.
Aloitimme havainnot ja heti alkutoimien jälkeen kutsuimme Ingvarin
paikalle. Hän oli tehnyt muutoksia teleskoopinohjausohjelmaan ja sinne
oli jäänyt kaksi yhteensopimatonta komentoa. Ongelman korjaamiseen
meni puoli tuntia kallista havaintoaikaa. Myöhemmin TurPolkin sekoili
uudemman kerran ja sitä piti korjailla. Myös sää aiheutti
päänvaivaa, sillä ilman tomupitoisuuden ollessa korkean on
tähtitornin luukkujen kiinnipistämiseen vaadittu tuulennopeus alempi
kuin kirkkaalla ilmalla. Ja alkuyöstä tuuli juuri tuon rajan verran.
Hugo tarkkaili tilannetta, mutta antoi minun tehdä havaintoja rauhassa,
kunnes tuuli hieman tyyntyi ja tilanne rauhoittui. Päästyäni
hyvään vauhtiin havaintojen teossa Hugo lähti koisimaan ja
jäin yksin vastaamaan valtavasta miljoonien markkojen teleskoopista. En
kuitenkaan onnistunut sitä mitenkään rikkomaan, joten pistin
aamulla pytingin lukkoon sammutettuani kaikki laitteet ja lähdin itsekin
tutimaan.
Lauantaina 28.2. nukuin nelisen tuntia puolillepäiville, söin
lounaan, hain havainto-CD-levyni Ingvarilta ja lähdin ajamaan alas
vuorelta. Valitsin kuitenkin reitin, joka vei minut ensin luoteeseen eli
vastakkaiselle suunnalle kuin missä Santa Cruz de la Palma ja
Los Cancajos olivat (hotellini sijaitsi Los Cancajosin
kylässä Santa Cruzin ja lentokentän puolivälissä).
Vuori ja erityisesti sen rinteet olivat pilvien peitossa, joten ajelin
aavemaisten maisemien läpi, kunnes pääsin pilvien alapuolelle
ja huomasin olevani keskellä kaunista havupuumetsää (ks.
oheinen kuva). Vaikka olikin pilvistä, olivat näkymät upeat.
Pääsin ennen pitkää saarta kiertävälle
valtatielle, jota lähdin ajamaan itään. Tiellä
Garafian ja Barlovienton välillä törmäsin
(kuvaannollisesti) kahteen suureen vuohilaumaan paimenineen. Mitä
lähemmäksi rantaa ajoin, sitä karummaksi maisema muuttui:
kasvillisuus väheni ja paljaat tulivuorikalliot tulivat esille.
Pysähtelin sinne tänne ihailemaan maisemia ja ottamaan valokuvia,
kunnes Barlovienton jälkeen tie kääntyi etelään ja
iltakin alkoi jo tulla. Ajelin suoraan Santa Cruz de la Palmaan ja edelleen
Los Cancajosiin hotellille. Hetken levättyäni ajoin vielä
Santa Cruziin vilkaisemaan karnevaaleja. Karnevaalien aihetta en muista, mutta
käytännön toteutus tarkoitti suurta esiintymislavaa
rantabulevardilla, valtaisaa määrää
oluenmyyntitiskejä lavan ympäristössä ja rannan
pysäköintialueelle lapsille pystytettyä tivolia, jossa musiikki
soi niin lujaa, että kahdensadan metrin päässäkin korviini
sattui niin paljon, että minun oli pakko pidellä niitä
käsilläni. Kansaa, paikallisia ja turisteja, oli runsain joukoin
liikkeellä ja Avenida Maritima oli pitkältä matkalta suljettu
liikenteeltä. Erityisesti lapset olivat pukeutuneet erilaisiin
naamiaisasuihin, joista jotkin näyttivät hyvinkin prameilta ja
kalliilta.
La Palman pohjoisosissa kasvaa tiheä mäntymetsä. Saarihan on
Kanarian saarten vehreämpiä, minkä huomaa hyvin siellä
kierrellessään. Etelämpänäkin toki mäntyjä
kasvaa, mutta ei samanlaisina suurina metsinä. Kuvassa näkyy
myös serpentiinitien mutkittelua vuoren rinnettä ylös.
Sunnuntaina 1.3. lähdin heti aamiaisen jälkeen ajamaan rantaa
etelään. Ajoin lentokentän ohi Fuencalienteen pysähdellen
pari kertaa maisemia ihmettelemään. Erityinen nähtävyys
oli Montes de Luna, jossa oli laavavirta pyyhkäissyt
ylempää vuorilta alas kohti merta. Aikaa tästä oli
varmasti jo hyvinkin kauan, mutta jäljet olivat yhä selvästi
näkyvillä. Alue oli kohtalaisen iso ja täynnä mustasta
tulivuorikivestä muovautuneita maastonmuotoja--isoja ja pieniä
lohkareita ja murikoita. Paikoin mustien kivien keskellä kasvoi kaktuksia
ja värikkäitä kukkia. Alueen reunoilla kasvoi paljon suuria
havupuita. Saaren eteläkärjen tuntumassa oli Fuencalienten
kaupunki, josta pidin ehkä eniten koko saaren kaupungeista. Se oli
hyvinkin siisti ja erinomaisella paikalla vuoren rinteellä.
Näköala oli parhaimmilla paikoilla sijaitsevista asunnoista varmasti
päätähuimaavan upea. Käväisin myös kaupungin
alapuolella sijaitsevan sammuneen tulivuoren Volcan San Antonion
reunalla, mutta vaikkei se kovin syvä tai jyrkkäreunainen ollutkaan,
totesin lievästä korkeanpaikankammosta kärsivänä,
että en välttämättä haluaisi siellä liikaa
retkeillä.
Jatkoin matkaani pohjoiseen saaren länsirantaa, joka oli karuinta
tähänmennessä näkemääni seutua La Palmalla.
Pysähdyin Jedeyn kylän paikkeilla erinomaiseksi luokiteltuun ja jo
ennalta kollegan suosittelemaan ravintolaan, Bodegon Tamanca, joka oli
tietenkin suljettu juuri tuolloin kahdeksi viikoksi. Ajoinkin sitten Los
Llanes de Aridanen (saaren toiseksi suurin kaupunki) läpi Caldera de
Taburienten juurelle näköalapaikkaan nimeltä Mirador de
Time. Paikasta oli todella hyvä näkymä yli koko Aridanen
laakson aina saaren eteläkärkeen. Palasin El Puerton
(länsirannan satamakaupunki) kautta Santa Cruziin johtavalle tielle, joka
kulkee pitkän tunnelin kautta vuorten ali itärannalle. Menin Santa
Cruziin syömään tammikuulta tuttuun Restaurant Canarias
-ravintolaan, minkä jälkeen palasin hotellille Los Cancajosiin.
Illalla vielä kävin katsastamassa viikon kestäneiden
karnevaalien loppurutistusta--meno oli samanlaista kuin edellisiltanakin,
joskin ohjelmaa oli hieman enemmän. Esiintymislavalle oli asennettu
kaiuttimet, joiden ansiosta ihmiset lähisaarillakin varmasti kuulivat,
mitä La Palmalla esitettiin. Paluumatkalla poikkesin
täyttämään auton tankin huimaan 3 mk:n litrahintaan.
Palattuani hotellille heitin avaimet tavaratilaan ja painuin pehkuihin.
Maanantaina 2.3. lähinnä lepäilin ja kirjoitin muutaman
postikortin. Illalla kävin uimarannan reunassa sijaitsevassa El Pulpo
-ravintolassa, joka olikin ihan hauska tuttavuus. Ruoka oli
hyvää ja halpaa ja hivenen nuhjuisessa ravintolassa oli kotoisa
tunnelma.
Santa Cruz de la Palma.
Tiistaina 3.3. kävelin Santa Cruziin. Opas oli matkaksi
maininnut kolmisen kilometriä, mutta kartan mukaan matkaa olisi
lähemmäs viisi kilometriä--siltä se ennemminkin tuntui.
Matkalla pääsi tarkkailemaan rannan tuntumassa ollutta isohkoa
kasarmialuetta, joka ilmeisesti toimi jonkinlaisena
varusmieskoulutuskeskuksena. Alueen reunoilla oli torneja, joissa vartiomiehet
seisoskelivat rynnäkkökiväärit käsissään,
ja keskusaukiolla suoritettiin marssiharjoituksia. Rannalla oli ampumarata,
jossa sotilaat kuivaharjoittelivat aseitaan purkaen ja kooten. Kaupungin
satamassa näkyi olevan pari purjelaivaa, mikä suuresti lämmitti
vanhan purjelaivafanin sydäntä. Päästyäni Santa
Cruziin kävin NOTin toimistolla, mutta siellä ei ollut
ketään paikalla. Katsastelin kaupungin nähtävyyksiä
ja palasin takaisin Los Cancajosiin. Iltapäivällä kävelin
taas Santa Cruziin ja pääsin tällä kertaa NOTin
toimistoon. Siellä törmäsin edelliskertaiseen support
astronomeriini Colin Aspiniin, joka päästi minut tietokoneelle.
Sähköpostia en ollut saanut, joten tarkistin vain Suomen
säätiedot: lämpötila oli nollassa ja satoi
räntää--hetken ajattelin jääväni La Palmalle
vielä kuukaudeksi, mutta velvollisuudentunto voitti.
Keskiviikko 4.3. meni valmistautuessa paluumatkaan ja mukaan ottamiani
tähtitieteen artikkeleita lueskellen. Kasarmialueella kuului olevan
ampumaharjoitukset--kestivät lähes koko päivän. Kävin
Hassen toimistolla ja juttelin hetken kohdepäällikkö
Sanna Norokorven kanssa. Hän kertoi Kanarian saaria jo
kolmisen viikkoa vaivanneen tomun olevan peräisin Saharasta ja alkaneen
jo vaikuttaa paikallistenkin terveyteen. Nämä, niin kuin tietenkin
turistitkin, kärsivät muun muassa vatsataudeista ja
hengitysongelmista. Illalla tutustuin ravintola La Fontanan tarjontaan:
hyvä joskin hivenen kalliinpuoleinen ravintola, josta sai erinomaista
bienmesabea (paikallinen jälkiruoka).
Santa Cruz de la Palman satamaa. Ilokseni satamassa oli pari purjelaivaa
vierailuni aikaan. Muutoin satamasta kulkee säännöllinen
laivaliikenne muille Kanarian saarten saarille ja tietenkin se on
tärkein kanava saarelle tuotaville tuotteille.
Aikaisin torstaiaamuna (5.3.) heräsin ukkoseen. Ulkona
välähteli salamia tiuhaan jo hivenen etäisen jyrinän
saattelemina. Suurena ukkosfanina ihailin näkyä kymmenen minuuttia,
minä aikana laskin 22 salamaa. Sitten menin ulos parvekkeelle ja huomasin
merellä olevan menossa varsinaisen valoshown; minuutin (!) aikana laskin
yli 20 salamaa Santa Cruzin edustalla. Tähän päivän
hyvät uutiset sitten päättyivätkin. Hotellista meidät
paimennettiin liikkeelle yhdeksältä--vain
päästäksemme odottelemaan Helsingistä puoli tuntia
myöhässä tulevaa lentokonetta. Lähdimme 11:40 kohti
Fuerteventuraa, jossa normaalista poiketen jäimmekin koneeseen kapteenin
yrittäessä saada aikataulua kiinni. Kone siivottiin ja tankattiin
kovalla kiireellä ja uudet matkustajat tulivat koneeseen. Kapteeni
ilmoitti saaneensa Brysselin lennonjohdolta aikaisemman
lentokäytävän, jonka avulla pääsisimme Suomeen jopa
etuajassa. Odotimme, odotimme... ja ihmettelimme miksi sitten emme
lähteneet liikkeelle--kunnes kapteeni ilmoitti kuuden matkustajan olevan
hukassa ja että odotimme heitä. Viimein puuttuvat kuusi
kiidätettiin koneeseen--he kertoivat, etteivät olleet kuulleet
mitään kuulutuksia (itse ihmettelen, miksi he seikkailivat pitkin
lähtöhallia, kun koneeseennousuaika oli jo mennyt???,
eivätkä norkoilleet portin luona, jolloin olisivat nähneet
lastauksen alkavan). Joka tapauksessa oli jo myöhäistä
ehtiä saamaamme lentokäytävään ja kapteenin piti
tilata uusi. Seuraavan saimmekin sitten kaksi tuntia myöhemmälle
ajalle--siis kun olimme jo puoli tuntia myöhässä
ennestään niin nyt kokonaismyöhästyminen venyi kahteen ja
puoleen tuntiin. Kysellessäni lentoemänniltä kertoivat he
tällaista sattuvan aina silloin tällöin--jopa Suomessa. Lopulta
lähdimme kolmelta liikkeelle. Tapauksettoman lennon jälkeen
saavuimme Helsinkiin hirvittävästi myöhässä ja kun
bussiin tulijat lopulta oli saatu kasaan Hassen tilausbussiin olimme jo
kolmisen tuntia aikataulusta myöhässä. Turkuun
päästyäni olin vain tyytyväinen siitä, että
tämä matka, tai ainakin matkustaminen, oli ohi.
Takaisin La Palma-sivujeni pääsivulle.
Takaisin kotisivulle